Home

David Lang

The Little Match Girl Passion, Harmonia Mundi/Naxos

Pierced, Naxos

David Lang tilldelades 2008 Pulitzerpriset för The Little Match Girl Passion; en fusion av H. C. Andersens Flickan med svavelstickorna och Bachs Matteuspassion. Trots, eller kanske tack vare, den drivna genomföringen är det förvånansvärt oengagerande. Paul Hilliers Theatre of Voices har även tidigare lämnat mig oberörd med sina kliniska och ganska osköna tolkningar, oavsett det handlat om Pärt eller Stockhausen. Eller så beror det på att Lang har komponerat ett verk som i alldeles för stor utsträckning rullar på i den utslätade amerikanska minimalismens breda mittfåra. Ibland bränner det dock till i bröstet, ett oväntat moment – det sjunde spårets uppmanande talröst: ”Patience!”, följt av ljudet av en sten som skrapande dras över golvet.

Lang återanvänder sitt material flitigt; satserna där H. C. Andersens prosa återges består i flera fall av samma stoff. På det stora hela sker endast långsam eller ingen musikalisk progression över huvud taget. Det sparsamma slagverket (som spelas av sångarna) skänker därför verket en välgörande klanglig dimension, med sådant som glockenspiel, bromstrumma och rörklockor.

Theatre of Voices förstärks av vokalensemblen Ars Nova Copenhagen på skivans övriga verk: For Love is Strong (efter Uppenbarelseboken), Evening Morning Day (Första Mosebok), Again (after Ecclesiastes) (Predikaren), samt det enda profana stycket I lie, baserat på en text av Joseph Rolnick (1879-1955). När jag inbördes jämför Langs övriga vokala produktion tvingas jag också konstatera att det är för tunt. Ett verk är nog för att ha hört dem alla. Jag föreställer mig däremot att exempelvis tändsticksflickepassionen vinner på det konsertanta framförandets möjlighet till koncentration och kontemplation i rummet, och att Again, som får bli mitt favoritspår i denna samling, finner sin givna plats i en mer varierad repertoarläggning.

Skivan Pierced visar upp den enligt min mening starkare sidan hos Lang; den i högre grad klangvarierade instrumentalmusiken. Det inledande titelspåret är en triokonsert för Boston Modern Orchestra Project och Real Quiet (som är David Cossin på slagverk, Felix Fan på cello och Andrew Russo på keyboard). Här finns en stadig puls och heroiska anslag, särskilt i solocellistens stämma. Pierced driver på i fjorton minuters stadigt roterande kring samma idé och slutar lika plötsligt som det börjar. Verket är komponerat 2007 och det senaste ur Langs repertoar på den här utgåvan. Hans rockreferenser till Zappa-instrumenterat unisont spel finns även i nästföljande spår. Den personliga versionen av Lou Reeds Heroin är lika oväntat skön som befriande i sitt förhållande till förebilden. Den av reverb distanserade mansröstens (Theo Bleckmann) flyktiga sång ackompanjeras av en likaledes reverberad cello (F. Fan) som mestadels ägnar sig åt arpeggion. Kompositionen rör sig obehindrat över frekvensbanden mellan melodiradion och konstmusikradion, vackert så.

Den av bland annat David Lang grundade ensemblen Bang on a Can har turnerat flitigt med Langs hit Cheating, Lying, Stealing sedan uruppförandet 1993. Här framförs stycket av Evan Ziporyn på basklarinett tillsammans med Real Quiet. Synthesizerstämman gör att man spetsar öronen särskilt, inte bara för att den inte är lika insmickrande som mycket annat hos Lang, utan snarare för att den ”irriterar” och tar plats. De populärmusikaliska anknytningarna återkommer i How to Pray (Real Quiet) som är medvetet genreöverskridande men på gränsen till irriterande anonymt och repetitivt.

Avslutningsvis bjuder Lang på ett solostycke ur sin mer finstämda och engagerande cykel Memory Pieces. Stycket Wed (Russo) är även utan sin gripande bakgrundshistoria om en nära väns bortgång ett stycke enigmatisk pianomusik. Personligen förstår jag inte valet av det (återigen förekommande) storvulna och metalliska reverbet, men musiken är så pass bra att den ändå överlever denna omilda behandling.

Magnus Bunnskog

 

Denna recension har även publicerats i tidskriften Nutida Musik under 2011.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s